Jumaat, Februari 24, 2012

Bertani guna modal sendiri





Jika anda berkesempatan ke kawasan Sungai Besar atau Sekinchan, Selangor pastikan singgah membeli tembikai susu yang manisnya seumpama madu.
Kena dengan namanya, tembikai susu madu, tanaman tersebut diusahakan oleh dua sahabat iaitu seorang guru, Mohd. Sabri Harun dan petani sepenuh masa Mohd. Yaakob Nuri sejak empat tahun lepas.
Diusahakan di atas tanah seluas 0.6 hektar milik Mohd. Sabri, tanaman tembikai susu madu itu mampu memberi pulangan sehingga RM15,000 bagi setiap musim tuaian.
Menurut Mohd. Yaakob, projek tersebut baru saja dimulakan kerana sebelum itu mereka menanam pelbagai jenis tanaman lain seperti cili, jagung dan timun.
"Projek tembikai susu madu ini merupakan sebagainya daripada keseluruhan projek tanaman.
"Pulangannya agak lumayan. Namun, untuk penanam memerlukan pengalaman kerana ia agak rumit," ujarnya ketika dihubungi baru-baru ini.
Mohd. Yaakob sebelum ini pernah mengusahakan sawah padi. Namun jangka masa enam bulan yang diperlukan untuk padi mendatangkan hasil membolehkannya bertani bagi memenuhi masa senggang.
Minat itu dikongsi pula dengan rakannya, Mohd. Sabri yang bersetuju menggunakan tanahnya bagi tujuan tersebut.
Jelas Mohd. Yaakob, untuk menanam tembikai susu madu ia memerlukan tanah dan cuaca yang sesuai bagi mengelak penyakit.
"Waktu yang paling sesuai adalah selepas musim hujan dan penjagaan adalah seperti biasa iaitu menyembur racun kulat.
"Ini kerana kulat sering menyerang daun tembikai menjadikan tumbuhan tersebut mati sebelum ia cukup tua," katanya.
Namun, jika tanah dan cuaca yang sesuai ia boleh ditanam dan terus ditinggalkan sehingga berbuah dan dituai apabila sudah cukup tua.
Tembikai susu madu katanya, berbeza dengan tembikai susu biasa kerana kulit lebih kasar berbanding kebiasaan buah yang lain yang lebih licin.
Malah, isinya juga lebih manis berbanding tembikai madu biasa. Ada sesetengah pembeli sukar mempercayai kemanisannya. Jadi, musim menunai buah tembikai susu itu sering ditunggu-tunggu oleh pelanggan tetap.
Tanaman tembikai susu madu tersebut menurut Mohd. Yaakob tidak boleh ditanam pada tanah yang sama setiap musim.
Ujarnya, jika berbuat demikian tanaman tersebut tidak akan menjadi berikuta selepas proses penuaian akan meninggalkan sisa penyakit.
Justeru, ia perlu diselang-seli bersama tanaman lain. Sebab itu tembikai susu madu akan ditanam bergilir-gilir mengikut musim.
Bagi memenuhi permintaan, jelas Mohd. Yaakob tembikai susu madu tersebut ditanam secara berperingkat-peringkat pada tanah yang berkeluasan 1.2 hektar.
Setiap kali penanaman dilakukan, hanya 0.6 hektar keluasan tanah yang digunakan yang bermodalkan hanya RM4,000.
Mohd. Yaakob dan Mohd. Sabri sehingga kini hanya menggunakan modal pusingan sendiri untuk mengusahakan tanaman tersebut.
"Kami tidak membuat pinjaman kerana modal yang digunakan kecil kerana tanaman ditanam secara berperingkat," ujarnya.
Jelasnya lagi, dengan cara tersebut mereka tidak perlu menanggung hutang. Malah tanaman dapat dituai (tanam berperingkat) sepanjang masa.
Walaupun ia tidak begitu popular berbanding tembikai biasa, buah tembikai susu kini semakin diterima oleh orang ramai.
Ia kini ditanam untuk memenuhi permintaan tempatan di Malaysia dengan kemungkinan yang besar untuk eksport.
Bagi hasil yang telah dituai oleh Mohd. Sabri Harun dan Mohd. Yaakob Nuri akan diborong oleh Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA), kedai buah-buahan dan penduduk sekitar Sekinchan.

sumber : utusan


Tiada ulasan:

Catat Ulasan